Anton Simonis als kleine jongen al gefascineerd door techniek

Anton Simonis aan het repareren in zijn werkplaats: ‘Als twee versterkers verschillend klinken, dan bevat minstens een van de twee een ontwerpfout.’ (foto: Richard Helwig)

Tijdens mijn interview met muzikant Ron Knoester (The Clarks, Pioniers van de Nederpop, Urban Heroes, Billy The Kid) voor de tijdschriften FWD Magazine en Music Emotion kwam de naam Anton Simonis ter sprake. Er volgde een leuk verhaal als het om het zelf bouwen van luidsprekers gaat.

Soms is het beter als er, naast de foto’s met de geïnterviewde, ergens op locatie een aanvullende foto wordt gemaakt waar in de tekst naar wordt verwezen. Zoals ik in het voorjaar van 2022 deed door langs te gaan bij Adesign in Den Haag, het bedrijf van Anton Simonis. Ron Knoester: ‘Dat is een ware techneut. En je had gitaarbouwer Peer Dellen hier in de stad zitten. Dat waren vrienden. Anton had in het jaar 1985 hele goede luidsprekers voor Peer gebouwd. Voorzien van een tunnelsysteem. Hij had zelfs teer gebruikt voor demping aan de binnenkant, meen ik me te herinneren. Dat ging ver. Ik geloof dat hij daar een jaar mee bezig is geweest om die dingen af te krijgen. Op een gegeven moment moest Peer ze weg doen, want zijn vrouw vond ze lelijk. Stonden niet mooi in de huiskamer. Die heb ik toen gekocht. Klonken fantastisch. Ze zijn zelfs nog een tijd gebruikt in de studio van Billy The Kid.’

Als kleine jongen was Anton Simonis al gefascineerd door techniek. Op zijn tiende bouwde hij zijn eerste luidspreker en zijn eerste radio. Tijdens zijn gymnasiumjaren ontwierp hij voor een leraar een belichtingsmeter en een doka-timer, en had hij een bloeiende handel met het bouwen van stereo installaties. Het logeerbed op zijn kamer gebruikte hij als werkbank. Luisteren naar muziek in de tijd dat de piratenzenders nog bestonden. Rock, blues en ‘underground’, het liefst live. Het ontwikkelen en bouwen van luidsprekers, transmissielijnen, scheidingsfilters en eigen versterkerontwerpen bleef doorgaan (‘Als twee versterkers verschillend klinken, dan bevat minstens een van de twee een ontwerpfout.’). Buizenapparaten hebben altijd bij hem een bijzondere plaats ingenomen. Hij maakte naam als reparateur. Zijn bedrijf is nog steeds een bekend begrip in de muziekwereld.