Peter R. de Vries over het maken van reconstructies

Omringd door media, is Peter R. de Vries aanwezig bij een uitspraak van de rechtbank in Arnhem op 9 oktober 2009 in het kader van de Puttense moordzaak (foto: Richard Helwig).

Een succesvol tv-programma was ‘Peter R. de Vries, misdaadverslaggever’ (1995-2012), uitgezonden bij RTL4 en later bij SBS6. Hierin werden oude en nieuwe misdrijven onderzocht. Ik vroeg Peter R. de Vries destijds naar hoe het maken van reconstructies in zijn werk ging.

Veelvuldig werden doorbraken in moordzaken bewerkstelligd die moeilijk of niet voor mogelijk werden gehouden. De basis werd gevormd door de nauwgezette reconstructies. Een soort van filmpjes waarin met behulp van figuranten werkelijke gebeurtenissen zo natuurgetrouw mogelijk worden nagespeeld. ‘Die worden vooraf goed doorgenomen en overlegd’, vertelde Peter me. ‘Ze worden gedraaid door zeer ervaren regisseurs die al jaren met mij werken en die ook weten waar mijn grenzen en voorkeuren liggen. Natuurlijk gebeurt het weleens dat je een beetje verrast wordt, of dat de regisseur door omstandigheden heeft moeten improviseren. Heel soms gebeurt het dat we in de montage iets wijzigen omdat ik niet helemaal tevreden ben, maar dat is altijd een kwestie van overleg.’

Het commentaar bij de reconstructies werd ingesproken door Arend Langenberg. Op de vraag hoe hij die stem kort zou kunnen omschrijven, had hij het over een doorleefd geluid. ‘Dat is heel belangrijk. Mijn programma gaat over leven en dood, trauma’s, tragiek, leed en verdriet. Dat kun je niet laten inspreken door een knul van twintig die nog niks heeft meegemaakt, of door een jolige vrouwenstem. Arend is onlosmakelijk met het programma verbonden. Toen we begonnen wist ik natuurlijk niet welke vlucht het programma zou nemen en dat we nu, vijftien jaar later, een beetje een “instituut” zouden zijn. Daar heeft de betrouwbare, gezaghebbende en aangename stem van Arend zeker aan bijgedragen.’