Geen opsmuk in het keukentje van de Sr9

Bijzonder om te weten is dat dit keukentje ook wel ‘de Pantry’ werd genoemd (foto: Richard Helwig).

Hoe leuk is het niet om een keukentje van een vroegere koninklijke trein te laten zien? Is dat moeilijk in dit soort beperkte omstandigheden? Nee, want met een geschikte lens bleek dat goed te doen. Maar dan wel vanuit maar één standpunt. Want alleen dan kreeg ik er zoveel mogelijk op.

Bij koninklijk denk je aan een kraan van goud, luxe pannen en duur behang tegen de muren. In dit geval niets van dat alles. Soberheid is wat de klok slaat. Sinds halverwege de negentiende eeuw heeft onze koninklijke familie de beschikking over eigen rijtuigen. Zoals in de jaren vijftig. Toen werden de Sr9 en de Sr8 verbouwd tot salonrijtuig. Koningin Juliana had in de Sr9 de beschikking over een ontvangkamer voor gasten, een zit- en slaapkamer, een badkamer, twee slaapkamers voor de hofdames en een keukentje. Prins Bernhard moest het in ‘zijn’ Sr8 doen met twee slaapkamers, twee badkamers voor de prinsessen en een ruimte voor de verzorgsters van de prinsessen. In beide rijtuigen was er natuurlijk ook plek ingeruimd voor de begeleiders die meegingen tijdens de reizen. Nergens lag er fluweeltapijt, er was gekozen voor vloerbedekking in oker- en bruintinten. Koud hoefde men het niet te hebben, de verwarming met radiatoren zorgde daar wel voor.

Er bestond een oproepsysteem. Een rood lampje op verschillende plekken zorgde ervoor dat het personeel precies wist waar er door de familie op een knopje gedrukt was. Geen opsmuk in het keukentje van de Sr9. Gewoon de faciliteiten die noodzakelijk waren. Zoals een koffiezetapparaat, een klein aanrecht, een tweepits gasstelletje met daarop een waterketel, een pedaalemmer, een krukje en pannetjes aan de wand. Bijzonder om te weten is dat dit keukentje ook wel ‘de Pantry’ werd genoemd. In 1993 werden beide rijtuigen uit de dienst genomen en kwamen ze in het Spoorwegmuseum in Utrecht terecht. Voor het maken van de foto gebruikte ik een 18-55 mm lens. Ik fotografeerde vanuit een zo ver mogelijk naar achteren gekozen plek. Zelfs een beetje vanuit de hoogte.